Het Geheim van Wielrennen

Slim gezonder, fitter én sneller worden!

Over het boek

 

Het_Geheim_van_Wielrennen_in3DHet Geheim van Wielrennen

Slim gezonder, fitter én sneller worden!
Ben je op zoek naar tips om een snellere en completere wielrenner te worden? Dan is Het Geheim van Wielrennen voor jou een absolute must! Een boek bomvol informatie, voor de leergierige renner met oog voor details. Een naslagwerk met een vernieuwende kijk op wielrennen en de grenzen van het prestatievermogen. Training, voeding, gewicht, banden, wielen, frame, aerobars, vermogensmeters, wind, heuvels, de vorm van de dag, het werelduurrecord, de Alpe d’Huez en nog veel meer. De invloed van werkelijk alle factoren op je prestatie wordt helder uitgelegd aan de hand van handige lijstjes en praktijkvoorbeelden.
Bij het boek hoort een website met calculatoren, waarmee je je eigen prestaties kunt voorspellen en narekenen. Zo kun je voor jezelf bepalen wat je moet doen om nog beter te worden. Het Geheim van Wielrennen is hét standaardwerk voor de slimme wielrenner en zijn coach.

Gebaseerd op hetzelfde toegankelijke concept als de bestseller Het Geheim van Hardlopen.

De drie auteurs (foto Saskia Berdenis van Berlekom) 

11 Reacties

  • Hugo van Duijn zegt:

    ik wil er geen sport van maken en ben er zelfs niet zeker van maar wellicht het tweede foutje?
    Blz. 161 eerste regel: 428 Watt
    Moet dit niet 433 zijn?
    Het percentage van 9% klopt wel met 428 en daarom dus de twijfel
    Ik hoor jullie denken: lekker belangrijk

    Groeten van een nog steeds geboeide lezer,

    Hugo van Duijn

    • Ik ben een weekje op vakantie geweest, Hugo, vandaar een wat latere reactie.
      Je hebt weer helemaal gelijk hoor, 433 is het juist getal, we passen het vast aan voor de 2e druk….
      Bedankt voor het opletten en ga zo door….
      Groetjes,

      Hans van Dijk

      • Hugo van Duijn zegt:

        deze keer geen foutje gevonden maar een vraag verzonnen. Het gaat over vochtbehoefte en en zeker bij warm weer en in de spinningszaal. Ik lijk fors meer te moeten drinken dan mijn maten. (Mt Ventoux: ik 1,5 liter en mijn maat nog geen 0.5 liter: redelijk warm weer en mijn tijd 1:55 t.o.v mijn maat 2:10, we wegen allebei 82 kilo, hij is niet onwel geworden en ik had alsnog dorst) . In de spinningszaal lijkt mijn zweetproductie een veelvoud van het gemiddelde. Ook op het terras in de zon transpireer ik ook al meer dan gemideld. Het lijkt hier “dus” aan te liggen? Kortom: is er grote variatie in zweet productie en is dat dan een verklaring voor (veel) hogere vochtbehoefte?

  • Calculator: Naarmate de mechanische weerstand hoger wordt, wordt de snelheid ook hoger? Ik zou verwachten dat de snelheid dan lager wordt.

    • Beste Dries,
      Dit komt door het verschil tussen mechanische weerstand en mechanisch rendement. De eta-factor in ons model is eigenlijk het mechanisch rendement; als dit 1 is zijn er geen verliezen. De mechanische weerstand is 1- eta; dus als eta groter wordt, dan wordt 1-eta kleiner. Als dus het mechanisch rendement hoger wordt, wordt de mechanische weerstand lager en de snelheid inderdaad hoger. De formules zijn dus wel goed, maar de benaming is misschien wel wat verwarrend. Ik zal het wat verder toelichten in de calculator.

  • Johan Berghuis zegt:

    Allereerst mijn complimenten het boek is heel leesbaar en volledig
    Toch nog een suggestie voor een volgende druk. Wat is het effect van de vorm van een trainingsrondje in functie van de wind. (heen-en-weer, driehoek, vierkant, cirkel, …). Met als doel het kunnen vergelijken van trainingsresultaten van een vast rondje zonder wattage meter onder verschillende weersomstandigheden. Ik heb hier zelf met plezier veel aan gerekend

    • Beste Johan,

      Bedankt voor de complimenten!
      Je suggestie nemen we zeker mee in de 2e druk van HGVW.
      Voorlopig zijn we echter nog druk met de internationale edities (Engels en Duits) van HGVH en HGVW, die we komend jaar gaan produceren.
      Nog even geduld dus!

  • Jan-Willem zegt:

    Ik probeer via de calculator een inschatting van mijn adv te krijgen maar als ik in het eerste tabblad mijn fietsprestaties invul (tijd, km) dan verschijnt er geen adv waarde. Bij de gewicht / hartslag methode gebeurt dat wel. Kan u aangeven wat te doen? Bij voorbaat dank.

    • Beste Jan-Willem,
      Je kun het beste even switchen naar het 3e tabblad (bereken de ADV van de toppers), hier kun je je eigen fietsprestaties invullen en je gewicht.
      Het programma berekent dan je ADV.
      Succes en veel plezier met het rekenen en het lezen!

      Hans van Dijk

  • Danny zegt:

    Met grote smacht wacht ik op “Het Geheim van Schaatsen”. 😉

    • Beste Danny,
      We hebben al eens wat sommetjes gemaakt over Sven Kramer en Jorrit Bergsma en ook over het werelduurrecord schaatsen.
      Misschien maken we inderdaad nog wel eens een boek hierover, maar voorlopig zijn we even druk met de Engelse en Duitse edities van onze boeken.

      Hans

Reacties