Het Geheim van Wielrennen

Het Geheim van Wielrennen

Slim gezonder, fitter én sneller worden!

Calculator

Deze calculator is gebaseerd op de theorie van Het Geheim van Wielrennen.
De calculator bestaat uit drie onderdelen.
Het eerste deel gaat over je menselijke motor (je vermogen en je gewicht) en de factoren die dat bepalen (zoals training).
Het tweede deel gaat over de fietsprestatie die je wilt leveren en de factoren die dat bepalen (zoals luchtweerstand en klimweerstand).
Bij het derde deel kun je zelf rekenen aan de prestatie van toppers en andere renners.

Kies één van de drie hoofdthema’s hieronder. Afhankelijk van je keuze zie je meteen een aantal subtabs.

LET OP: de tab voor het berekenen van Alpe D’Huez kan afwijkende resultaten hebben. De fout wordt spoedig opgelost.

Zoals je kunt lezen in Het Geheim van Wielrennen, wordt je menselijke motor vooral bepaald door je gewicht in kg en je ADV, je Anaerobe Drempel Vermogen, (in Watt/kg). Dit is het vermogen dat je gedurende 1 uur kunt volhouden. Je ADV is dus gelijk aan je totale vermogen (in Watt) gedeeld door je gewicht in kg. Vul bij de volgende tab je gewicht en ADV in.
Op dit tabblad moet je je gewicht en je ADV invullen. Als je je ADV niet weet ga dan direct naar de tab: Bereken zelf de ADV van de toppers (of van jezelf). Eventueel kun je ook de eerste 2 methoden om de ADV te schatten gebruiken die je krijgt als je hieronder \'nee\' invult.
De haalbare snelheid word geleidelijk minder naarmate je het langer moet volhouden. In de tabel laten we zien welke snelheid jij kunt halen op het vlakke en bij de beklimming van de Alpe d\\\\'Huez. Tevens zie je welke snelheid de wereldtoppers kunnen halen.
De afname van de snelheid met de tijd is voor sprinters meer en voor lange afstand renners minder dan voor normale renners. Het vorige tabblad gold voor normale renners, als je een sprinter of een lange afstand renner bent, kun je hier zien wat het effect is.Kies hieronder of je een sprinter, een normale renner of een echte diesel bent.
Je prestatievermogen is optimaal rond de 30 jaar en is minder als je jonger of ouder bent. Vul hieronder je leeftijd in.
Je prestatie-index geeft aan op welk percentage van de wereldtop jij zit. Dit is gecorrigeerd voor je leeftijd en geslacht.
Je ADV is omgekeerd evenredig met je gewicht. Vooral in de bergen heeft je gewicht een grote invloed op je prestatievermogen. In de tabel zie je het effect van 5 kg afvallen of zwaarder worden. Je kunt desgewenst ook je gewicht aanpassen om te kijken naar de verschillen.
Training heeft een groot effect op je prestatievermogen. In de praktijk kan je ADV hierdoor met 10-20 procent stijgen.
Een hoogtestage kan leiden tot een verhoging van je ADV met 2,5 procent.
Op grote hoogte neemt je ADV af doordat de ijle lucht je zuurstofopnamevermogen beperkt . Na een paar weken acclimatisatie is dit effect minder groot .
In dit deel kun je uitrekenen wat je aan fietsprestatie kunt leveren met de ADV en het gewicht dat je bij de tab de menselijke motor hebt ingevuld. Je fietsprestatie hangt af van allerlei factoren, zoals de luchtweerstandsfactor CdA, temperatuur, hoogte etc. Bij de tabjes kun je de invloed van al deze factoren bekijken.
De luchtweerstandsfactor CdA hangt af van je fietspositie en het ontwerp van je fiets . We rekenen met een standaardwaarde van 0,3 m2, maar je kunt deze aanpassen om de invloed te zien .
De temperatuur heeft invloed op de dichtheid van de lucht. Bij een hogere temperatuur heb je dus minder luchtweerstand. We rekenen met een standaardwaarde van 20 graden Celcius, maar je kunt zelf deze waarde aanpassen om het effect te zien.
Op grotere hoogte is de dichtheid van de lucht lager, waardoor je veel minder luchtweerstand hebt. Dit effect wordt deels teniet gedaan, doordat je in de ijlere lucht minder zuurstof kunt opnemen, zoals berekend onder de tab van de menselijke motor. In de tabel zie je het totale effect van beide factoren. Op het vlakke kun je profiteren van de lagere luchtweerstand op grotere hoogte. In de bergen heb je altijd nadeel van de ijlere lucht.
Bij een depressie is de luchtdruk lager en de dichtheid van de lucht dus ook . Je luchtweerstand is dan dus minder . We rekenen met een standaardwaarde van 1013 mbar, maar je kunt zelf deze waarde aanpassen om het effect te zien .
De rolweerstandsfactor Cr is afhankelijk van het type band, de bandspanning en het wegdek. We rekenen met een standaardwaarde van 0,004, maar je kunt zelf deze waarde aanpassen om het effect te zien.
Het gewicht van je fiets heeft vooral veel invloed in de bergen. We rekenen met een standaardwaarde van 8,8 kg, maar je kunt zelf deze waarde aanpassen om het effect te zien.
Hellingsgraad.
Hier kun je het effect van de wind zien. We rekenen met een standaardwaarde van 0 meter per seconde, maar je kunt zelf deze waarde aanpassen. Vul hier de windsnelheid in meter per seconde in of de windkracht in Beaufort.
De mechanische weerstand van ketting en naven heeft een negatief effect op je haalbare snelheid. We rekenen met een standaardwaarde van een mechanisch rendement van 0.975, maar je kunt zelf deze waarde hieronder aanpassen.
In dit deel kun je de ADV van toppers (of van jezelf) uitrekenen op basis van een fietsprestatie. De fietsprestatie is minimaal vastgelegd door een afstand en een tijd (en het gewicht van de renner). Alle andere factoren hebben we vastgelegd met een standaardwaarde, maar die kun je veranderen om het effect te zien op de ADV.
Vul in ieder geval de afstand, de gereden tijd en het gewicht van de renner in. Als je gegevens hebt over de andere factoren, pas dan de standaardwaarde aan. Het programma berekent dan de ADV die je renner gereden heeft.

 

Wist u dat u ons eenvoudig kunt steunen voor het onderhoud van deze website en wielrencalculator?
Van Bol.com krijgen wij een bescheiden commissie als u The Secret of Cycling via deze knop koopt.
Wij krijgen ook commissie van Bol.com als u iets anders koopt maar wel via deze knop bij Bol.com terecht bent gekomen.

Voor ons geldt dat alle beetjes helpen. En als u toch van plan bent iets te kopen bij Bol.com helpt u ons zonder dat het u iets kost. Een dankjewel van Hans van Dijk en Ron van Megen!

Reacties zijn afgesloten.